Veelgestelde vragen

    Op deze pagina treft u vragen aan die veel aan ons gesteld worden. Mocht u een andere vraag hebben neem dan gerust contact met ons op via de mail, info@bscmail.nl, of per telefoon op 0850-290 521.

    Wanneer moet mijn schip gecertificeerd zijn?

    Is uw schip nog niet gecertificeerd en wilt u weten of dit noodzakelijk is? Via het stroomschema voor binnenvaartschepen welke (nog) niet gecertificeerd zijn kunt u zelf controleren of uw schip gecertificeerd moet worden.

    Waar kijkt een inspecteur naar bij een veiligheidsinspectie?

    Het document aanwijzingen en tips voor de veiligheidsinspectie bevat een opsomming van punten die tijdens de veiligheidsinspectie aan de orde komen.
    Voor open rondvaartboten is de Regeling Open rondvaartboten van kracht. Voor deze specifieke groep schepen hebben wij het document aanwijzingen en tips voor de veiligheidsinspectie ORVB ontwikkeld.

    Welke instanties zijn erkend voor het uitvoeren van keuringen in de binnenvaart?

    Het keuren van bijv. gasinstallaties, reddingsmiddelen etc. mag alleen door erkende bedrijven uitgevoerd worden. Inspectie Leefomgeving en Transport geeft deze erkenningen af en publiceert de erkende bedrijven op hun website www.ilent.nl.

    Op de website van ILenT wordt u doorgelinkt naar de website van de CCR voor de overzichten van erkende bochtenaanwijzers, radar en AIS apparatuur. Deze overzichten treft u ook hieronder aan:
    -- Lijst van de volgens het ROSR voor de inbouw of het vervangen van navigatieradarinstallaties erkende bedrijven
    -- Lijst van de volgens het ROSR voor de inbouw of het vervangen van Inland AIS-apparatuur erkende bedrijven

    Wat is klaarblijkelijk gevaar?

    Klaarblijkelijk gevaar is alleen van toepassing bij het certificeren van bestaande pleziervaartuigen en drijvende werktuigen. Meer informatie treft u aan in het document Normenkader t.b.v. certificering bestaande pleziervaartuigen.

    Welke AIS transponder moet ik aan boord hebben?

    In de regelgeving is vastgelegd dat er een AIS transponder voorzien moet zijn van een typegoedkeur. Op dit moment bestaan er alleen klasse A transponders die voldoen aan deze norm. Meer informatie treft u aan in het document Automatic Identification Systeem (AIS).

    Waar moet een verbandtrommel aan boord aan voldoen?

    Verbandtrommels aan boord van schepen dienen te voldoen aan de voorschriften van het Oranje Kruis. Voor meer informatie of wilt u precies weten wat de inhoud moet zijn van een verbandtrommel? Klik dan hier.

    Waarvoor dient een alarmrol en hoe ziet deze er uit?

    Een alarmrol beschrijft de rol per bemanningslid/functie in geval van noodsituaties. Per noodsituatie moet bij alle bemanningsleden bekend zijn wat zijn/haar positie en taak is in geval van een calamiteit. Dit kan per calamiteit verschillend zijn. De wijze van vastleggen kunt u zelf bepalen, ter inspiratie treft u een voorbeeld van een alarmrol aan die gebruikt kan worden voor een kleine rondvaartdagboot of een zeilend passagiersschip.

    Bord redden drenkelingen aan boord?

    Ja, op vrijwel alle schepen hoort het bord redden drenkelingen aanwezig te zijn, met uitzondering van o.a. open rondvaartboten.

    Wat is een reddingsboeilicht?

    Een reddingsboeilicht is een drijvend voorwerp dat door een lijn met een reddingboei verbonden is. Bij contact met water zendt het reddingsboeilicht een lichtsignaal uit.

    Heb ik een Rijnvaartverklaring nodig en hoe kom ik hier aan?

    Een Rijnvaartverklaringen worden afgegeven door het Kiwa en geeft het recht te varen over vrijwel alle wateren van de EU-lidstaten en Zwitserland. Om een Rijnvaartverklaring aan te kunnen vragen bij het Kiwa moet voldaan zijn aan de volgende voorwaarden:
    - U bent eigenaar, mede-eigenaar of exploitant van het schip
    - U verricht vervoer van goederen of personen met een binnenschip tussen twee punten gelegen, aan wateren genoemd in de Herziene Rijnvaartakte
    - U verricht vervoer van goederen of personen met een binnenschip op de Nederlandse binnenwateren.